Nieuw freelance platform LinkedIn Marketplaces
Nederland telde in 2020 1,1 miljoen zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers). Het gaat hierbij om personen waarvoor een werkkring als zelfstandige de hoofdbaan is. Hun aantal is het afgelopen jaar door Covid-19 behoorlijk gestegen.
In het verleden hebben freelancers wereldwijd een aantal platforms gehad om contact te leggen met potentiële werkgevers, waaronder Upwork en Fiverr.
Naarmate de vraag naar freelance werk toeneemt, ligt het voor de hand dat het aantal platforms zal groeien.
Wat is LinkedIn- Marketplaces?
Business op LinkedIn groeit met de dag, daarom is het logisch dat LinkedIn, de meest succesvolle professionele sociale netwerksite, zijn zinnen zou zetten op het creëren van een marktplaats waar freelancers in contact kunnen komen met bedrijven die op zoek zijn naar freelancers.
Hoewel LinkedIn geen onbekende is in het verbinden van individuen professionals met beschikbare vacatures, wil LinkedIn Marketplaces freelancers verbinden met contract mogelijkheden.
Het werk aan dit initiatief begon naar verluidt in oktober 2019, met een voorlopige lanceringsdatum van september 2021.
Hoewel LinkedIn deze marktplaats niet officieel heeft aangekondigd, zijn aanwijzingen voor de ontwikkeling ervan niet schaars.
De LinkedIn marktplaats zal naar verwachting vergelijkbare kenmerken van beide concurrenten hebben, maar met een LinkedIn-twist: bedrijven kunnen zowel freelancers zoeken, tarieven vergelijken en berichten delen waarop freelancers kunnen reageren. Na het project kunnen bedrijven beoordelingen achterlaten over individuele freelancers.
Hoe werkt LinkedIn Marketplace?
Hoewel LinkedIn Marketplaces nog in ontwikkeling is, kennen we enkele belangrijke factoren die van pas kunnen komen bij het opstellen van jouw strategie voor het nieuwe platform.
Het platform zal zich richten op werkzaamheden als advies, schrijven, marketing en grafisch ontwerp.
Het platform zal vergelijkbaar zijn met Fiverr en Upwork, platforms die freelance werk hosten en van elke taak een deel nemen.
- LinkedIn Marketplace zal veel van LinkedIn ProFinder nabootsen.
- De digitale portemonnee zal het betaalde inhoudsnetwerk van LinkedIn uitbreiden.
- Het ondersteunt betaling via een digitale portemonnee aangeboden door Microsoft.
Hoewel we aannemen dat veel van de functionaliteit vergelijkbaar zal zijn met die van zijn voorganger, ProFinder, met zijn aanstaande release, moeten de bepalende details van LinkedIn Marketplace nog worden geïdentificeerd.
LinkedIn Marketplaces versus LinkedIn ProFinder
Marketplace is niet de eerste stap van LinkedIn op de freelancemarkt.
Met LinkedIn ProFinder kunnen gebruikers zoeken naar geschikte kandidaten voor banen. Aan de andere kant van de medaille stelt ProFinder gebruikers in staat om hun diensten aan bedrijven te adverteren en te delen dat ze “open voor zaken” zijn.
Marketplace zal voortbouwen op deze functionaliteit, waardoor bedrijven freelance-tarieven kunnen vergelijken en beoordelingen kunnen plaatsen, evenals verbindingen en deals op het platform kunnen maken.
Deze uitgebreide functionaliteit vergroot de kansen voor de honderden miljoenen gebruikers van het platform en vergroot tegelijkertijd de advertentiemogelijkheden voor freelancers door hen betaalde opties te bieden om hun ervaring en aanbod op de markt te promoten.
Hoe kun je jouw LinkedIn Profiel
voorbereiden op LinkedIn Marketplaces?
Zorg dat jouw profiel volledig is ingevuld en je portfolio is bijgewerkt met service gerelateerde content.
Zet je beste werk voorop. Bij het selecteren van het werk dat je in je portfolio wilt opnemen, ben je misschien geneigd om elk project op te nemen waaraan je ooit hebt gewerkt. Doe dit niet. Ergens tussen de zeven en tien voorbeelden is genoeg voor je portfolio.
Nieuwe functie Aangeboden services
Als je naar je profielpagina gaat zie je een nieuw item onderaan jou titel informatie genoemd “Vind potentiële klanten door de door u verstrekte services te presenteren. Aan de slag”
Door op aan de slag te klikken kun je jouw services toevoegen.
er volgt een Pop-up waar je + Services kunt toevoegen.
Vervolgens kun je de belangrijkste info toevoegen max 500 tekens met informatie over jouw services.
Tenslotte kun je aangeven in welke locatie jouw service van toepassing is.
Dit kan jouw eigen regio zijn maar je kunt ook aangeven als je bereid bent op afstand of vanaf thuis zou kunnen werken.
Tot slot kun je aanvinken of je NIET LinkedIn-leden toe staat jou een prive bericht kunnen sturen. (Persoonlijk zou ik deze aanvinken, je wilt tenslotte voor zoveel mogelijke klanten kunnen werken)
Mijn profiel op LinkedIn Volgen : https://www.linkedin.com/in/ronaldpijls/